De Vloot

Als waterscouting is het natuurlijk belangrijk dat we het water op kunnen. Daarvoor hebben we een vloot van 7 boten, allemaal naar Michiel de Ruyter en zijn boten vernoemd.

De lelievletten

De schepen waar de Waterscouts meestal in varen zijn lelievletten. De lelievlet is ideaal om in te leren zeilen, roeien en wrikken. Het zijn stalen boten, in de vijftiger jaren speciaal ontworpen voor de waterscouting. Eigenlijk is het een grote uitvoering van een schippersvlet, ontworpen en gebouwd door de firma Beenhakker te Kinderdijk.

De Lelievlet is ontworpen op veiligheid en vaarmogelijkheden. De lelievlet is uitgerust met zogenaamde luchtkasten voor extra drijfvermogen. De vlet is daardoor onzinkbaar. Ook de tuigage is iets kleiner dan op de vlet mogelijk is, 12m². De kans op omslaan is dan ook erg klein. De lelievlet meet 5.60×1.80 meter en weegt compleet uitgerust ongeveer 900kg. Daarnaast zijn ze goed te onderhouden, en dat doen we dan ook met zijn allen.

Zevenwolden 173

Informatie

WerfBeenhakker Kinderdijk
Bouwjaar 1961
Gebruik  Instructieboot
Extra De Zevenwolden heeft een voorziening voor een buitenboordmotor.

Naam

Oorspronkelijk was de ‘Zevenwolden’ een oorlogsschip en is in 1664 te Friesland gebouwd. In 1665 hebben de Engelsen dit schip veroverd en omgedoopt tot ‘Seven Oaks’. Alleen bleef zij niet voor lang in handen van de Engelsen. Tijdens de Vierdaagse Zeeslag in 1666 werd zij namelijk weer terug veroverd door Willem van der Zaen. Zo kreeg zij weer zijn oorspronkelijke naam terug en belandde zij uiteindelijk bij Michiel de Ruyter.

Pro Patria 246 (1410)

Informatie

WerfTukker Gorinchem
Bouwjaar1997
GebruikBaksboot ‘Bevers’

De lelievlet met zeilnummer 246 is het derde schip bij Scouting De Ruyter met de naam Pro Patria. De eerste was een lelievlet, gebouwd in 1962 bij de werf Ouwens te Schiedam. De tweede was een lelieschouw, gebouwd in 1959 gebouwd. Werf, onbekend. De derde is de huidige Pro Patria.

Eigenlijk is dit nummer 1410 maar vaart de vlet met zeilnummer 246. Deze zeilen zijn pas vier jaar oud en waren reservezeilen. De 1410 is een vlet van de voormalige Wetrogroep in Kralingen. De Wetrogroep is in 2017 opgeheven. De 1410 is toen geschonken aan Scouting De Ruyter.

Naam

Oorspronkelijk was de Pro Patria een oorlogsschip in de Tweede Engels-Nederlandse Oorlog. De Pro Patria nam deel aan de Tocht naar Chatham (22 juni 1667).

Dit schip had volgens de verhalen door de ketting heen gevaren die de Engelse over de rivier hadden gespannen. Hierdoor kon de Nederlandse vloot onder leiding van Michiel de Ruyter de rivier de Medway opvaren en de Engelse vloot vernietigen.

De Pro Patria voer onder het gezag van kapitein Johan van Brakel. Hij ligt begraven in een praalgraf in de Sint Laurenskerk te Rotterdam.

Nieuwe Geus 509

Informatie

WerfBeenhakker Kinderdijk
Bouwjaar1969
GebruikBaksboot ‘De Reigers’

De lelievlet met zeilnummer 509 is het tweede schip bij Scouting De Ruyter met de naam Nieuwe Geus. De eerste Nieuwe Geus was gebouwd bij een constructiewerkplaats en had een afwijkend model. De eerste voer met zeilnummer 248.

Naam

De oorsprong van de naam is nog niet bekend.

Den Salamander 828

Informatie

WerfBeenhakker Kinderdijk
Bouwjaar1967
GebruikBaksboot ‘Zeemeeuwen’

Naam

De ‘Den Salamander’ is het eerste schip waar Michiel De Ruyter eigenaar van was. Het was een koopvaarder van 400 ton en 40 bemanningsleden. De Ruyter maakte gedurende acht jaren reizen naar West-Indië en Barbarije (Noord-Afrika).

Overige schepen

De Ruyter

De Ruyter is de sleepvlet van Scouting De Ruyter.

Informatie

WerfScheepswerf het Zwarte Water, C. van der Velden Zwolle
Bouwjaar1936
Afmetingen 9.60 x 2.60 x 0.75 meter
GewichtVolledig uitgerust ongeveer 6 ton
OpdrachtgeverRijkswaterstaat
Motor Detroit Diesel type 3-71,
vermogen 110 pk
Keerkoppeling Velvet 72C 1.52:1
Max. Snelheid 15 km/uur (8 knopen)
RompvormRondspantvlet (geklonken)

De Ruyter is in gebruik als veiligheids- en sleepboot bij de waterscouts. Vanwege de vele ruimte en trekkracht voor het slepen van de vletten is de sleepvlet onmisbaar tijdens activiteiten.

Oorspronkelijk Gebruik

De sleepvlet De Ruyter is gebouwd als kantonniersvlet “Meppel” voor Rijkswaterstaat. Uit dienst in 1978. In dienst bij Scouting De Ruyter sinds 1980. De vlet verkeerd nog grotendeels in originele staat.

Op dit moment is de vlet niet in de vaart vanwege een grote revisie in eigen beheer. Hierbij wordt het schip herbouwd vanaf het kale casco. Hopelijk komt de vlet volgend jaar weer in de vaart.

Michiel(tje)

Informatie

Werf Bieze Zwartsluis
Bouwjaar +/-1940
Afmetingen 4.00 x 1.60 meter

De ‘Michiel’ wordt meestal ‘Het Michieltje’ genoemd. Het is onze kleinste boot, vandaar. De vlet is een extra boot om mee te wrikken of alleen te roeien en wordt gebruikt tijdens spelactiviteiten.

De Michiel is een gelaste rondspant schippersvlet. Dit soort boten werd en wordt soms nog gebruikt als bijboot bij binnenvaartschepen en baggerwerktuigen.

Zoon

Informatie

Werf Beenhakker Kinderdijk
Bouwjaar +/- 1970
Afmetingen 4.90 x 1.70 meter

Naam

‘Zoon’ is afgekort van Adriaenszoon wat de tweede naam van Michiel de Ruyter was. De ‘Zoon’ wordt gebruikt als reserve motorvlet en kan ongeveer drie complete lelievletten slepen. Deze vlet is uitgerust met een buitenboordmotor en er kan ook mee worden geroeid en gewrikt. De ‘Zoon’ is in 2016 door ons opgeknapt en uitgerust voor specifieke taken.
De Zoon is in bruikleen.

Oorspronkelijk Gebruik

Werkvlet bij baggerwerken.